Een Beestenboel.

7 juni 2022 - Bergen, Noorwegen

We gaan weer verder met onze tocht. Het verhaal over geiten op de camperplaats, koeien op de weg, koeien op de camperplaats die de bumper van een Italiaanse  camper best leuk vond om tegen aan te rossen.

Zoals gezegd in ons vorige blog, we hebben werkoverleg gehad in de meutereum in Runde.  We hebben inmiddels twee dagen winst in ons schema dus beraadslagen we wat voor mogelijkheden er in de planning staan. We besluiten om vlak bij Skei “wild”te gaan staan. Dan de volgende dag naar Flam waar we een treintocht gaan maken de bergen in en dan voorbij Flam een camping of camperplaats gaan zoeken. Daar vandaan richting Bergen en deze stad wordt een citytrip.

Op naar Skei. Het is best redelijk weer als we weg gaan, maar verderop wordt het gewoon nog mooier. Wel wolken en vooral veel blauwe plekken in de lucht. Helemaal geen verkeerd weer. Wel fris!

Runde uit en de 654 op. Vervolgens linksaf de 61 richting Larsness, de ferry op en vervolgens naar Eidsa. De 61 blijven volgen naar Bryggja en dan linksaf de 15 op naar Nordflordeid, ferry over en dan aan de andere kant via Byrkjelo in de buurt van Ardal een stek gevonden langs de weg. Staat ook in de app Campercontact met mooie referenties.

Adembenemend…. We staan tussen twee grote bergmassieven langs de E39. Een snelstromende rivier 2 meter vanaf de voorwielen van de camper. Kristalhelder water en veel wind. Het is gewoon koud. Maar prachtig. Marjon komt aangelopen met de mededeling: “we hebben bezoek”. Waarachtig! Een hele kudde geiten met de leider voorop. Waar komen die nu vandaan? Ze lopen langs de campers maar zien ook dat er niets te halen is. Even zo zijn ze weer vertrokken. We snappen er niets van. Spookgeiten??

Dan komen Mariska en Peter aangereden. De geiten zijn op de weg gekomen. Mariska gaat regelen dat ze maar veilig aan de kant moeten gaan lopen. Dus “Kom jongens, ga maar met me mee!. Dat doen ze ook echter gaan gelijk weer linksaf de weg op. Hier is geen beginnen om te regelen dus Peter en Maris laten voor wat het is. Verkeersopstopping en jullie zullen het vast hebben gehoord bij de filemeldingen op het nieuws. Peter sjeest ook met zijn camper de afrit af en parkeert de camper keurig naast die van Bastiaan en Anja. Wederom een hartelijk weerzien sinds vanmorgen en even daarna komen Jacco en Hanneke en waarachtig Tim komt ook aan gescheurd.

We zijn weer compleet en het is weer happy hour. Biertje, wijntje en een chippie smaken lekker. Evaluatie over de rit hier naar toe (gewoon dus lekker lachen en sterke verhalen). Maar als het zonnetje weg is, wordt het toch wel koud. Iedereen gaat zijn eigen camper in. Maar na een uur…….

Milka geluiden. Huh??? Een hele kudde koeien loopt wild over de weg en hebben hun dagelijkse graasparcour. En onze camperplaats is er één van. Dus de dames en heren gaan rechtsaf. Wat een lawaai maar hoe leuk. Je zou toch koe zijn en de hele dag die bel om je strot. Knettergek zou je worden. Een camper van een Italiaan krijgt nog een duwtje, geen schade en de dames en heren gaan verder met hun parcour. ‘s Avonds komen ze nog even kortstondig terug maar dat was het ook. De rust is weergekeerd in ons paradijsje…………

Het wordt koud en de thermometer geeft 2 graden aan. De kachel heeft de hele nacht aangestaan. In de camper is het ´s nachts 16 graden. Dat vinden wij een behagelijke temperatuur om te gaan slapen……….

De volgende morgen zijn we weer fris en fruitig en gaan we op pad naar Flam. Onderweg missen we de afslag naar de gletscher Boyanbreen  (ik hoop dat ik het goed spel). We komen hier nog wel een keer. Na twee en een half uur arriveren we in Flam. Parkeren op een groot parkeerterrein nabij het treinstation. En met de trein naar het bergdorp Myrdal.

Spectaculair!!! Je gaat van 200 meter naar bijna 900 meter hoogte. Het schijnt de steilste trein ter wereld te zijn en er is bijna 20 jaar aan gewerkt door 120 tot 220 man tussen 1923 en 1940. De 20 tunnels zijn met de hand uitgegraven.

Alle beelden van Noorwegen voor wat betreft natuur kom je hier tegen. Super vergezichten in het dal, watervallen, niet één maar tientallen, naar beneden stortende stroomversnellingen, prachtige wandelpaden, mountainbike trajecten. Je komt ogen tekort. Vlak voor het Myrdal een grote waterval met een grote muziekinstallatie waar een rode nimf (zie foto) op de muziek danst. Een beetje poppenkast maar wel grappig. Op Myrdal een tussenstop en dezelfde weg terug. Tip: ga dan aan de andere kant zitten.

Ik ga de volgende keer met een mountainbike terug. Dat lijkt me echt helemaal te gek hier. Kijk maar even naar de foto en video pagina met  materiaal. Ja, dit was leuk!

Nadat we terug waren een plek gezocht en zijn we terecht gekomen bij camping Hemre.

Ook daar weer ons dagelijkse happy hour en zowaar lekker weer. Dat is toch wel weer fijn. Maar ook hier weer, als de zon weg is, wordt het koud. Ook hier is het 2 graden ’s nachts maar geen wind.

Ja,  Noorwegen heeft zo zijn contrasten.

De volgende dag nog een Viking dorp bezocht. Wel mooi.

Ik heb nog een tijd zitten luisteren naar een gids die een mooi verhaal vertelde over de theorie van de snelle Viking schepen. Erg leuk voor mij als bootjesman, bootjesbouwer. En zijn verhaal klopte.

Rond de middag op naar Bergen waar we de volgende dag gaan citytrippen. Om 15:30 zijn we in Bergen en rond 17:00 starten we weer met ons happy hour. Ja, dat is toch echt wel een centraal moment in de dag. Het is zelfs 20+ graden en de korte broeken gaan aan. Met de zomer in ons bol gaan we maar barbecueën en het is gewoon weer een gezellige avond. Maar ook hier weer, het zonnetje gaat weg en dan is het plotseling een stuk minder behaaglijk. Maar inmiddels is het 22:00 uur en morgen weer een drukke dag. En ik moet nog mijn redactionele klus doen. Ik ken mijn verantwoordelijkheden tenslotte naar mijn inmiddels vele lezers. :)

En daarmee besluit ik mijn verhaal voor vandaag. Het is nu 2e pinksterdag, 23:50 en ik ga zo slapen.

Morgen dus citytrippen en woensdag gaan we weer op pad. Of we gaan eerst naar de Preikestolen of we gaan weer het binnenland in op de hoogvlakte Hardangervidda. Beiden staan op mijn lijstje dus de volgorde maakt me niet zo uit.

Later……..

1. Imke:
    7 juni 2022
    Lieve Luciën en Agnes! Het is weer een genot om je reisverhaal te lezen. Ik geniet ervan, alleen al met lezen, dus kan ik het mij voorstellen zoals jullie daar écht zijn, hoe mooi alles is! Ik heb een deel gelezen op de sportschool, de rest nu thuis. Ik probeerde met mijn oortjes in, ergens een link naar een blog om te luisteren te vinden van jullie reis. Helaas niet gevonden. Dat heeft deze site niet 😂 lieve groetjes van ons 😘🌷🍀