The Wave

2 juni 2022 - Runde, Noorwegen

En dit is de titel van dit verhaal.

Wie heeft hem gezien op Netflix?

De film “The Wave”.

The Wave is gebaseerd op een ramp die kan ontstaan in het Geirangerfjord in Noorwegen.

Een ramp die in 1905 ook heeft plaats gevonden in een ander fjord in Noorwegen. Wat gebeurde is dat er een heel groot rotsblok afbrak en in het fjord viel.  Dit veroorzaakte twee grote tsunamies en alles in de buurt werd weggevaagd. Men heeft berekend dat dit in het Geirangerfjord ook zou kunnen gebeuren, en statistisch nu. En laten we daar nu precies vandaag heen gaan.

Een beetje gevoel voor drama is mij niet vreemd nietwaar. Maar toch een raar idee dat zoiets kan gebeuren. Ik kijk nu recht tegen het hotel aan dat model stond in deze film.  De film is ook daadwerkelijk hier opgenomen. We komen met de camper aangereden op het stuk waar de auto’s in de film wegvluchtte. De trailer staat in het videogedeelte van deze site.

Maar laten we de dag even reviewen.

We starten in Vevang en ontwaken een uur later als anders. Uitgebreid ontbijten met warme broodjes en jus d orange en gekookt eitje half zacht (4 minuten). De groep is al eerder vertrokken want wij hadden het vertrektijdstip niet goed begrepen. Om 10:00 zijn we vertrek gereed. We zien al snel een sani en ons principe is, als je kunt lozen dan gaan we lozen. Je weet nooit of het verder op de dag nog lukt. De camping die is gepland kan vol zijn en staan we ergens anders. En met een lege watertank, volle vuilwatertank en vol toilet wordt je dan niet blij. Na een kwartier weer op weg, en na 10 km zien we een pompstation met uitzonderlijk lage prijzen. Ongeveer Euro 2,19 voor de diesel. Dat hebben we nog nergens gezien. Diesel even afgetopt. Verder rijden en we krijgen via de groepsapp te horen dat er een grote controle is. Blijkt een drankcontrole te zijn. Idd, als wij er zijn moet Lucien blazen. “The detector says 0.0” is de reactie. Dat gaat ook weer goed. Vlak daarna rijden we de ferry op van Molde naar Vestnes en dan de E39 volgen naar Sjoholt. Daar vandaan naar Sylte en nemen de ferry naar Eidsdal. En dan nog 25 km naar Geiranger. Vanaf Sjoholt gaat het langs het fjord. Maar het regent pijpestelen dus het is allemaal wat minder vandaag. Het laatste stuk naar Geirangen moet je een berg over. En dat is behoorlijk steil. Maar dan kom je bovenop. Woow, wat een uitzicht. Je kijkt zo het dal in naar Geiranger waar een mega cruiseschip ligt. Dat lijkt wel een roeibootje, zo nietig. En dan gaan we afdalen. In zijn twee op de motor afremmen en haarspeldbocht na haarspeldbocht naar beneden. Geen haast hebben maar dat wil je ook niet. Wat een uitzicht.

Maar stel je nou voordat die Wave nou echt komt. Het is bekend van de andere fjorden dat die Tsunami wel 300m hoog kan zijn. Dan heb je in de camper op dit plateau ook natte voeten. Laten we nu maar doorrijden. We rijden Geiranger in. Jacques had al plekken gereserveerd en we staan. Kletterende regen gedurende de hele nacht. Tim op bezoek gehad en lekker bijgekletst en wederom weer rond middernacht ons bedje in gekropen. Morgen naar Runde. De volgende verrassing. Want als ik mijn verslag schrijf, zijn we net terug van onze vogelsafari aldaar.