Eindelijk, eindeloos reizen in Zweden

30 mei 2022 - Hjerkinn, Noorwegen

Mijn vorige verhaal heb ik geschreven toen we de eerste dag in Zweden stonden, Grässmark om precies te zijn. Camping Lagrom. Inmiddels staan we al weer de eerste dag in Noorwegen. En wel in Hjerkinn. Even opzoeken op de kaart. We staan op de camping Snohetta, gelegen aan de uitzichtpunt Snohetta. Dit is één van de doelen van onze vakantie!

Op de Snohetta heb je op grote hoogte uitzicht over het gebied Dovrefjell. Dovrefjell is grofweg het gebied boven Lillehammer en onder Trondheim. Kijk maar eens op de kaart. Onze camping ligt vlak langs de E6, een voor ons een soort magische weg als Noorwegen liefhebbers. De E6 is de route naar het hoge Noorden. Daar zijn wij al een aantal keren geweest en geloof me, die weg lonkt ons. Morgen gaan we richting de westkust maar het kost ons moeite om niet die route naar het noorden te nemen. Volgend jaar weer!

Dan gaan we vanaf Kristiansand linksaf de E39 op. Dan langs Trondheim naar Steinjker en daar vandaan de magische rijksweg 17 op richting de Saltstraumen. Dan naar Bodo om vervolgens terug naar de E6 richting  Narvik te gaan. Misschien toch naar Tromso maar uiteindelijk via Abisko, Kiruna door Zweden terug. Dus noteer hem maar! Dit is zo’n mooie route. Kost een beetje tijd en je moet van autorijden houden. EN op dit moment niet op een paar euro willen kijken met de huidige dieselprijzen.

Maar wat is het alternatief? Thuis onder de veranda zitten? Ook lekker, maar dan mis je wel heel veel!

Maar goed, nu weer even terug. Waar komen we vandaan? Vanaf Grässmark op dag 4 zijn we naar Mora gereden. De groep wilde een aantal Dalarna paardjes scoren. Wij niet speciaal en hebben dus uitgeslapen in Grässmark. En in de middag naar Mora gereden voor de hereniging. Na weer een gezellig happy hour gegeten en ons bedje opgezocht. We zitten wat hoger als gisteren en dat kun je wel merken aan de nachtelijke temperatuur. Tegen het vriespunt!

De volgende dag was de bestemming Särna. Dit was voor onze groep één van onze doelen. Deze vriendengroep zijn een aantal leden van duikschool Maritim uit Heerhugowaard. De duikschool is in een ver verleden opgericht door Tim en Ina Jongkees. Tim en Ina zijn fervente Scandinavië liefhebbers en hebben hier tientallen jaren met hun gezin alle uithoeken van Zweden en Noorwegen opgezocht. De liefde voor dit deel van Europa is aan veel mensen overgebracht, en met name deze groep. Ina is een aantal jaren geleden overleden. Op de plek waar Tim en Ina veel momenten hebben doorgebracht zijn wij heen gereisd. Wij zijn Tim dankbaar dat hij ons heeft meegenomen naar een voor hem en zijn gezin, dierbare plek.

Wij hebben kunnen gedenken en herdenken!

Na Särna zijn we doorgereden naar de volgende stop, Engerdal. We naderen de Noorse grens. De weg is prachtig. In de foto en video hoek zullen we een aantal mooie video’s uploaden.

De weg van Engerdal naar Hjerkinn is in één woord op sommige trajecten ademloos. Zo mooi! Rendieren, elanden op de weg. Ja dit was een topper deze route. Na verloop van tijd komen we op rijksweg 3 uit en daar hebben we eerder gereden. Midden in de winter. Totaal geen herkenningspunten van vier jaar geleden. In de sneeuw ziet het er zo anders uit!

En dan komen we uit de E6. Ook daar herken ik niets. Daar hebben we in 2014 langs de E6 geslapen in de camper, tussen Hjerkinn en Dombas. En hebben we vier jaar geleden tijdens onze Arctic reis in het huttendorp Furuhaugli geslapen. Dat is hier allemaal in de buurt. Zo leuk om dat weer te beleven.

Morgen de Snohetta en daarna naar de Atlantische kust. De Atlantik Vej. Blijven lezen en blijven kijken!