De voorbereiding

27 mei 2022 - Gräsmark, Zweden

De voorbereiding voor de reis.

Een vriendengroep van 11 personen reist op dit moment in Zweden en Noorwegen met hun camper.

Tijdens het schrijven van deze inleiding zijn we reeds op weg en is het dag 4 van de reis. We staan nu in Sunne in Zweden. Vanmorgen met de ferrie van Stena Line vanaf Frederikshavn over gestoken naar Götenborg, Zweden.

De reis stond in eerste instantie gepland voor 2020 maar zoals zoveel heeft Covid’19 dit doel toen om zeep geholpen. We zijn toen wel met 5 campers op pad geweest in Duitsland maar dat haalt het natuurlijk niet met Noorwegen. 2021 is er niets gedaan maar 2022 was eindelijk wel de lang gewenste  mogelijkheid.

Net zoals tijdens de eerste reis in 2018 met deze groep, hebben we met zijn allen best veel voorbereid. Er is ook de nodige kennis aanwezig in de groep over de Scandinavische landen. We willen veel doen in een relatief korte periode. Iedereen heeft input geleverd om locaties te bezoeken. Dan gaan we filteren en uiteindelijk komt er een reis uit tevoorschijn. Er is een route gemaakt maar daar wordt nu al weer het nodige in gewijzigd. Bijvoorbeeld de rit over de Trollstiegen, een adembenemende bergrit, gaat niet door omdat de pas tot eind juni is afgesloten. De oorzaak zijn een aantal lawines de afgelopen weken die veel vernielingen hebben aangericht. En er moet veel gerepareerd worden op het traject. De route is aan beide kanten afgesloten. Dat gaan we dus anders invullen, alleen hoe weten we nog niet. Gaan we in Noorwegen beslissen. We gaan snel een update verzorgen van de reis.

Planning voor de reis vanaf 24 mei tot en met 16 juni 2022

24 mei ; Vertrek huis-Beerta  210 Km, 2.20 uur

25 mei ; Beerta-Tinglev 429 Km, 4.30 uur

26 mei ; Tinglev-Frederikshaven 335 Km, 3.17 uur

27 mei ; Frederikshaven-Gotenburg-Lagom 303 Km, 3.03 uur (08.00 uur vertrek boot naar Gotenburg)

28 mei ; Lagom-Nusnäs (paardjes) 191 Km, 2.39 uur

11 juni   ; Latenfossen-Preikestolen 181 Km,3.40 uur

12 juni   ; Preikestolentocht

13 juni   ; Preikenstolen-Dalen 219 Km, 3.50 uur

14 juni   ; Dalen-Jettegrytene 111Km, 2.10 uur

15 juni   ; Jettegrytene-Kristiansand 140 Km, 2.20 uur          (15.00 uur Vertrek boot naar Eemshaven)

16 juni   ; Eemshaven-Huis 207 Km, 2.10 uur

17 juni   ; Camper inleveren.

Alternatief

15 juni  ; Kristiansand – Hirsthals

15 juni  ; Hirsthals – Flensburg

16 juni ; Flensburg – huis of via nog een tussenstop

Een reis van ruim 4000km!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade