We zijn solidair met NL

30 juli 2015 - Monthermé, Frankrijk

Donderdag 30 juli

Een titel die je wellicht nieuwsgierig maakt. Wat is er dan gebeurd? Dat zal ik zo dadelijk uit de doeken doen. Wij zijn gisteren gearriveerd in de Noord-Franse Ardennen. We staan op een prachtige camperplaats in de plaats Monthermé. Pal aan de Meuse ( de Maas dus) en ons uitzicht is mooi. We komen ook diverse Nederlandse  bootjesmensen tegen die zijn afgemeerd aan de kade. De Maas schijnt populair te zijn bij de motorbootvaarders. Vanaf de Maas gaan de bootjes de Somme op richting Parijs. En dan weer terug! Al met al is dit toch een klus van vier weken begrijp ik van een stel uit Zaandam.

Vandaag hebben wij een lekker stuk gefietst. Frankrijk beschikt over een prachtig fietsnetwerk, de Voie Vertes en wij hadden in ieder geval het plan opgevat om één van die routes te gaan fietsen. Planning was om zo’n 60km te gaan fietsen. Gisteren ook de weer app geraadpleegd  en die voorspelde in de middag regen. Daar wij toch wel gemiddeld 20km per uur fietsen op onze snelle Giant elektrische fietsen, zouden we tussen de drie en vier uur werk hebben was de planning. De plannen werden onderweg gewijzigd. Het betrok snel en dus na 20 km besloten dat we terug gaan. De laatste 10 km hebben we de volle laag gehad en compleet verzopen zijn we bij de camper terug gekomen. Ja NL, wij zijn solidair met jullie. Afijn droge kleding aangetrokken in de camper en een lekkere kop hete thee en dat voelde gelijk weer een stuk beter.

Wat moet je dan de hele middag op een regenachtige dag in je vakantie? Agnes heeft haar huispak aangetrokken, zit languit op de bank en gaat lekker relaxt op de Ipad spelletjes doen.

En ik?

Ik besluit om maar lekker in bed te gaan liggen. Even een paar dagen kranten doorlezen op de Ipad en zowaar, ik val nog in slaap ook. (hoe kan het ook anders. Als ik thuis de trap op loop, en ik ruik mijn kussen in de verte dan moet ik echt doorlopen want anders val ik reeds op de trap in slaap!). Het happy hour begint zowaar een stuk later!

Dan nu even een update over de afgelopen dagen. Zaterdag zijn we na het afscheid van de kids richting de Dordogne gereden en in de buurt van Bergerac hebben we twee overnachtingen op een camping gestaan. Dat was een dagje van 350km. Op de camping hebben we de meerdaagse weersverwachtingen uitgebreid bekeken: gaan we west Frankrijk in richting Normandië of gaan we door het midden. Het oosten vinden we te ver weg, alhoewel we nog wel graag een keer naar de Vogezen en de Jura willen. Dit jaar dus niet. We besluiten om vanaf Clermond Ferrand door de Auvergne te rijden en dan de westkant van de Bourgogne richting het gebied Haut-Marne ten noorden van de Bourgogne en vandaar naar Champagne-Ardennen. Met name de Franse Ardennen zijn voor ons eigenlijk onbekend gebied en daar gaat wel zo’n mooie Voi Verte door heen. Dus het reisschema ligt vast. Vrijdagmorgen rijden we naar Noord Limburg waar we op bezoek gaan bij Leon en Galinda die met de kids daar op een camping staan. Zaterdag zijn we weer thuis, na twee en een halve week vakantie.

Zo gezegd zo gepland. Vanaf de camping in Montflanquin naar Bergerac en vandaar richting Montluçon is een leuke rit.  Bij de plaats Jarnages stonden we op een camperplaats aan een klein meertje. Dan hebben we een dag naar de Haut Marne van 430km en daarvan hebben we 390 km alleen maar over binnenwegen gereden. Dit was een prachtige rit! Die Auvergne is ook zo mooi maar dat geld ook voor de westelijke Bourgogne. Veel vergezichten. ’s Avonds arriveren we op een camperplaats in Goncourt. Het begint zowaar te regenen en dat is helemaal vreemd. We gaan vroeg naar bed. We zijn moe! ’s Avonds is het 12 graden in de camper en het dunnen dekbed vinden we eigenlijk helemaal niks.

De volgende morgen eindbestemming Ardennen. Wat is dit een mooie rit zeg!

We rijden heuvel op heuvel af en bovenop wordt je steeds getrakteerd op prachtige vergezichten van vele kilometers. We hebben genoten. De rit voert met name door de plaats Verdun. Zoals je misschien weet, in de eerste wereldoorlog is hier zwaar gevochten en heeft hier zelfs één van de smerigste chemische oorlogsvoering aller tijden plaatsgevonden met mosterdgas. Ook in de tweede wereldoorlog is hier nog behoorlijk geknokt. Tja, de geallieerden wilden doorstoten naar de Duitse grens en dan moet je hierover heen. Vandaar dat dit zo’n beladen gebied is. Je komt onderweg vele kerkhoven tegen. Dit maakt altijd veel indruk op ons.

Tegen de avond komen we in Monthermé aan. We hadden al op camper app  gelezen dat dit een prachtige plek is. Nou, daar is niets aan gelogen. Wat staan we hier prachtig. Inmiddels een storing gekregen in de  gasaansluiting van de koelkast. De koelkast doet het niet meer op gas. Hij ontsteekt wel en blijft even branden en dan floept het systeem weer uit. Dit is een bekende klacht en meestal zit de brander waarschijnlijk vol met stof.

Uitblazen met de compressor is hier de oplossing. Ik moet dan de koelkast uitbouwen en dat is even werk. Van buitenaf gaat het niet. Het buitenrooster had ik even verwijderd maar ik kan er net niet bij. Dat doen we wel weer in Nederland. Gelukkig is hier ook netspanning dus voor 2,80 euro per dag een stroomaansluiting gevraagd. Zo! Kan alles toch koud blijven. We kunnen ook de schotel weer even uitrichten om RTL Nieuws te kijken. Er zijn geen nare bomen die zo nodig voor de schotel moeten staan.

Het  is hier weer vredig stil en na een gezonde nachtrust gaan we fietsen. Je bent weer helemaal bijgepraat en een slotverhaal maak ik in NL. Dan zal ik ook alle foto’s updaten, maar op dit moment moet alles via de hotspot van de Iphone. En de foto’s zijn me iets te veel Mb’s. Wifi is de laatste dagen namelijk slecht geregeld.