Voorbereiding = Voorpret

19 juni 2014 - Slootdorp, Nederland

Ja, de kogel is door de kerk. We gaan nu definitief naar Noorwegen en 13 juni jl. hebben we de ferries geboekt. Op 30 juli moeten we in Hirsthals staan om de overtocht naar Kristansand te maken en op 19 augustus worden we weer verwacht voor de terugreis. We zijn nu zaken aan het plannen en onze checklijsten worden te voorschijn gehaald. Wij zijn ook van die types die veel proviand van te voren inslaan. Uit ervaring weten we dat dit onderweg een stuk eenvoudiger is als je dit van te voren hebt geregeld en je grijpt niet mis. De camper heeft onder in de "kelder" ruimte zat, dus why not. Ook het nodige vuurwater moet nog even verstopt worden maar dankzij de bemoedigende verhalen van Tim Jongkees, één onzer duikvrienden en ervaren Noorwegen ganger weten we inmiddels dat dit geen al grote opgave hoeft te zijn. Verder veel gezoek naar routes, ferry- en toltarieven binnen Noorwegen en kopen van goed kaartmateriaal. We zijn ervaren genoeg om te weten dat alleen rijden op een TomTom is vragen om ellende en heeft ons al een keer schade berokkend doordat StomStom vond dat ik met een camper van ruim 8 meter dwars door een markt moest rijden. Ik heb sinds die tijd een aantal goede vrinden in Frankrijk er bij gekregen. Nee kaartlezen is het devies en de TomTom gebruiken voor de groffe routebepaling. Net dus een mooie auto atlas gekocht bij de ANWB. Die € 28,95 is een investering maar we weten uit ervaring dat een gemiddelde atlas rustig 10 tot 15 jaar mee kan. Wel schaal 1:200.000 gebruiken. Indien grotere schaal aanwezig, alleen bij dunbevolkte gebieden gebruiken met weinig wegen. In Duitsland gebruiken we een kaart van 1:400.000 en atlas van 1:100.000. Ongeveer elk karrespoor staat in die atlas en dat navigeert heel fijn kan ik je vertellen. Uiteraard dien je veel vertrouwen te hebben in de navigator, maar dat zit bij ons wel snor met Agnes als kaartlezer (Ja...... een vrouw die toch klaarblijkelijk een goed ruimtelijk inzicht heeft want vrouwen schijnen dat niet te hebben. Deze dus wel en dat heeft soms zo zijn voordelen).

Agnes is veel reisverhalen aan het lezen van andere camperaars en één ding hebben we als tip al meegekregen om Rijksweg 17, de kustweg van Noorwegen en wordt genoemd als de mooiste kustweg ter wereld van zuid naar noord te rijden. Kijk je niet de hele dag in de zon want al dat geschitter van water is knap vermoeiend. Als we dan bij Bodo zijn gaan we dus iets noordelijker afbuigen naar Zweden, via Arjeplog. Die route hebben we in 1985 al gereden met onze eerste camper, ons aloude VW Bus T2( snif snif, ik wil hem zo graag weer terug hebben). Dit is een prachtige weg dwars door het Scandinavisch Hoogland en ik weet nog dat we boven de boomgrens zaten. Alleen maar mos, water en rendieren. Fantastisch. Die weg willen we graag weer rijden.

De proviandlijst zijn we aan het updaten. Wat meemoet weten we precies. Alleen de hoeveelheden een beetje aanpassen.

Leuk, leuk, leuk al die voorbereiding.

De camper krijgt eerst nog een nieuwe koppeling en grote beurt en we zijn het audio in de cabine aan het vervangen. Een nieuwe stereo met Ipod ingang. Ik heb iets van 200Gb aan muziek en het zou fijn zijn als we dat kunnen gebruiken onderweg. Verder voldoende gas mee want ik verwacht in Noord Noorwegen best wel een aantal koude dagen. Ook nog nieuwe Fleece truien kopen want dat is ook hoognodig. We gaan ook nog in Noorwegen het nodige kopen. We weten dat het duur is maar wel echt heel mooi.

Agnes heeft een mooie site gevonden. http://www.horizon-taal.nl. Een site met de 10 mooiste wegen in Noorwegen. Ik hoor nu al dat dit niet onze laatste reis is in Noorwegen is........