Plannen maken: the next step

23 juni 2014 - Slootdorp, Nederland

Agnes en ik zijn volop aan het plannen maken. We willen al jaren naar Noorwegen en steeds is er een reden om niet te gaan. En nu gaan we. Linksom of rechtsom. Ik steek ook niet onder stoelen of banken dat Tim en Ina Jongkees ons altijd enthousiast maken. Zij zouden eigenlijk een column moeten hebben met reisverhalen op de website http://www.visitnorway.com.

Komt ook bij dat wij reeds in 1985 toen wij met onze VW T2 camperbus  reden al helemaal Scandinavië minded werden. Je wordt overweldigd door de natuur. Kortom het werd hoog tijd dat we weer naar het noorden gaan met onze prachtige Bürstner.

Afijn, Tim en Ina maar eens gevraagd of ze ons kunnen updaten met mooie routes en prachtige overnachtingsplekken. Dat heeft een avondje gekost en eigenlijk was het tijd tekort. Maar wat zijn we een stuk wijzer geworden dus nogmaals onze dank!

Maar we moeten beginnen bij het begin. En dat is via Duitsland naar Denemarken. En dat is een mooi land hoor. Dat wordt nog wel eens vergeten. Normaal rijdt iedereen gelijk door naar de boot in noord Denemarken. Maar dat hoeft niet. Er zijn heel veel mooie plekken aan de Waddenkust in het westen of aan de Oostzee in het oosten en we hebben drie overnachtingen gepland in Denemarken. Dus waar gaan we staan? Omdat Hirsthals aan de westzijde ligt hebben we besloten om aan de Waddenkust te blijven.

We gaan via de kustweg staan bij de vuurtoren in Grisetta Odde. Een prachtig uitzicht.

We krijgen de tip om de volgende dag te gaan eten in de haven in Hanstholm. Verder hebben we de tip om bij Fjerritslev het bordje Slettestrand te zoeken. Een suggestieve naam maar verbeeld je niets. Daar is niets wat de naam doet vermoeden. Wel een mooie parkeerplaats waar je kunt staan op 200 meter hoogte met uitzicht over de Noordzee.

Van Tim weet ik dat er plekken op het strand  zijn waar je kunt staan. Het zand is daar bunkerhard en onze 5 ton is geen probleem. Maar we kennen ook verhalen dat iemand een verkeerde afslag nam en zo het strand opging. Afijn na 30 meter tot de assen vastgelopen.

En het was opkomend tij. Wrong time, wrong place. Het is uiteindelijk goed gekomen dus maak u geen zorgen……………………..

Het mag niet om met de camper op het strand staan maar de kans dat je een bekeuring oploop is niet zo groot. Dus dat gaan we gokken. We hebben al een keer een aantal dagen op het strand in Spanje gestaan en dat is wel speciaal hoor. Dan voel je je toch wel bevoorrecht.

Uiteindelijk moeten we de derde dag in Hirsthals staan voor de overtocht naar Noorwegen dus een middagje Hirsthals ingepland. Dat schijnt ook wel leuk te zijn.

In een volgend blog zullen we de planning in Noorwegen gaan vertellen. we hebben voorlopig nog genoeg te doen aan voorbereiding. Morgen gaat de camper naar garage de Vries van Hal in Slootdorp voor de koppeling revisie. Het wordt steeds leuker want de reis krijgt steeds meer inhoud. We hebben zoveel plannen en eigenlijk te kort tijd. Daarom maken we ook een planning waar we niet te veel van willen afwijken om heel gericht dingen te bekijken en de volgende keer andere zaken. Alles kan niet tegelijkertijd.

In het volgende deel de Noorse planning dus wordt vervolgd…………………………….