Het camperleven in een Bürstner 747

27 juni 2014 - Slootdorp, Nederland

Voorwoord

Dit artikel is ooit als een begeleidend schrijven gemaakt toen wij het plan hadden de camper te verkopen. Gelukkig  is dat niet gebeurd!!!!

Dit verhaal is ontstaan na al onze ervaringen van de afgelopen jaren. Er zit veel gebruikservaring in en daarnaast trachten we  een aantal tips te geven tijdens het gebruik van de camper.

Waarom doe ik dit?

Wel, eigenlijk kan ik stellen dat al onze camperervaring zelf is opgebouwd. Mensen vertellen weinig en er is simpelweg weinig echte camperervaring in NL. Het begint langzaam te komen. Heel veel mensen zien een camper toch vaak nog als een soort caravan met hulpmotor. Trekkers zoals wij zijn er een stuk minder. Dus als u nog geen camper bezit,dan hoop ik u op weg te helpen. Heeft u reeds ervaring, wellicht vind u nog iets van uw gading.

Doe er uw voordeel mee!

Vriendelijke campergroet,

Luciën en Agnes Slippens

Inleiding

Onze camper hebben wij in bezit sinds augustus 2005. Zelf hebben we er ruim 80.000 km in Europa mee gereden. Veel in Duitsland en Frankrijk maar ook in Spanje en Oostenrijk. De Bürstner 747 is voor Nederlandse begrippen groot, maar in het buitenland val je niet echt op.

Wij zijn camperaars die niet snel een camping opzoeken. Wij houden van vrije natuur of van de zg. camperplaatsen. In Frankrijk en Duitsland niet gevaarlijk, ondanks de verhalen van de niet-campermensen. In Spanje hebben we minder goede ervaringen, uitzonderingen nagelaten. Daar tref je nauwelijks camperplaatsen aan en ben je aangewezen op campings. Wild kamperen heeft bij ons wel eens problemen gegeven, (insluiping en Gardia Civil die ons wegstuurde).

De campings zijn altijd een hap uit het budget en als ik je vertel dat wij rustig een weekje Normandië doen met een budget van 500 euro, incl. diesel, boodschappen en camperplaatsen, dan begrijp je wat ik bedoel. EN geloof me, dan komen we niets te kort.

Natuurlijk, een camper is een behoorlijke aanslag op het huishoudbudget maar je hebt er het hele jaar plezier van. Wij gaan zeker wel tien keer per jaar op pad, en als je dan een gemiddelde vakantiedag bereken, dan is op pad met een camper één van de goedkoopste vakanties die er bestaan.

Als je in Europa kijk, dan is de Moezelstreek en Bretagne DE camperomgeving om heen te gaan. Zeer campervriendelijk en ronduit geweldig. Zeker de Moezel is leuk voor de eerste keer. Natuurlijk zul je nu zeggen, waarom niet in Nederland? Welnu, Nederland is nog niet echt campervriendelijk. Pas sinds 2008 beginnen de camperplaatsen een beetje te komen. De gemeentes hebben nog steeds last van een stevige lobby van campingboeren. Die denken dat ze omzetderving hebben. We wensen alleen maar te staan, water te tanken, vuil water te lozen en ons toilet te ledigen. Als campings willen scoren in de camperwereld dan is het navolgende volgens mij leidend: een eenvoudige niet te grote plaats en sanipunt voor vuilwatertank en cassettetoilet. Als er dan ook nog wifi bij zit, dan ga je echt camperklanten krijgen. Tip, hanteer dan een tarief van 15 euro per nacht inclusief Wifi.

Uiteraard zijn wij wel eens in Nederland maar de pretcampings mijden wij bij voorkeur.

Let maar op, camperaars zie je nauwelijks op een camping. Camperaars zijn mensen die erg op hun zelf zijn. We zoeken elkaar wel op om bij elkaar te staan, een vorm van (schijn)veiligheid maar “doen geen bakkie bij elkaar”. Een aanrader in Nederland zijn overigens de campings van Staatsbosbeheer.

Privacy wordt in de Nederlandse camperwereld hogelijk gewaardeerd. In de praktijk zie je dat Italianen veel in groepen reizen. Duitsers zoeken elkaar minder op. Belgen clusteren ook heel veel. Nederlanders zijn heel solitair. Dit geld ook voor Denen.

Wij waarderen dat wel, maar ieder zijn voorkeur.

Ook zijn wij in de winter met de camper op pad. Wij hebben -20 in de sneeuw gehad in Duitsland. Door het fantastische Alde verwarmingsysteem in de Bürstner hebben wij het nooit koud gehad. In de camper hebben wij altijd een sneeuwschuiver, schep en bezem mee. Achter in de garage hebben ze een plekje.

Ik zorg er altijd voor dat er voldoende gas is. Ik heb in de winter altijd 3 gasflessen mee. Twee op zijn normale plek in de gasbun en een extra fles. Als de eerste op is, wissel ik deze gelijk om. Dit is in Nederland, Duitsland en Frankrijk nooit een probleem. Een fles gaat bij dergelijke temperaturen 2 tot 3 dagen mee, dus bij een lege fles heb je nog genoeg buffer.

Reeds een aantal keren heb ik er ’s nachts uit gemoeten om een nieuwe fles aan te sluiten. Dit is ’s nachts geen pretje. Daarom wil ik adviseren om een zg. duo schakelaar te monteren. Dan schakelt het systeem automatisch om en kun je binnen in de camper de flesinhoud aflezen. Wij hebben het niet gedaan omdat er een plan voor handen ligt om een dampgasinstallatie (LPG) te monteren. Let op! LPG is een mengsel van propaan en butaan. Er is niets gevaarlijk aan. Een dampgasinstallatie zorgt er voor dat er geen vloeibaar LPG in de leidingen komt. Het scheelt meer als de helft in verbruikskosten in vergelijk met gasflessen. MONTEER GEEN OUDE LPG INSTALLATIE VAN EEN AUTO. DEZE ZIJN NIET GESCHIKT EN LEVENSGEVAARLIJK. Alleen als het onder de 5 tot 10 graden komt, is er kans dat er veel butaan achter blijft in de dampgastank omdat dit beneden de 5 graden bevriest. Deze tank zal dus bij voorkeur warm gemonteerd dienen te worden. In ieder geval daar waar het warmer is als 10 graden. Dan blijft het butaan vloeibaar en is het butaanprobleem opgelost denk ik.

Wij hebben altijd veel reservematerialen en gereedschap aan boord. Gelukkig weinig nodig gehad maar ik heb mijn zaken altijd goed geregeld. Zo gaan wij op reis en zo regelen wij alles. Bezuinig niet op je uitrusting.

Bezuinig ook niet op je verzekering. Zorg er voor dat in je polis een repatriëring zit van je camper. Bij een grote storing laat ik hem liever in NL repareren. Lees de voorwaarden van de polis door. Vaak is repatriëring alleen beneden de 3500kg mogelijk en de Burstner 747 is aanzienlijk zwaarder. Vraag er ook expliciet naar en als het niet in de voorwaarden staat, laat het dan schriftelijk bevestigen vanuit de maatschappij. Zonder nu reclame te maken voor een maatschappij, maar wij hebben zeer goede ervaring met het bedrijf Camperverzekerd.nl. Zij bieden een complete polis zonder gedoe voor een scherpe prijs. En we hebben één keer de hulp nodig gehad van de alarmcentrale van deze organisatie. Prima club!

Alarminstallatie

De camper beschikt over een alarminstallatie. Deze installatie heeft 2 sensoren in de cabine en reageert daar dus op beweging. Daarnaast zitten op alle deuren en luiken aan de rechterkant van de camper, dus het rechterportier, grote luik, camperdeur en garagedeur een deurschakelaar. Indien het alarm is geactiveerd zal bij het openen van één van deze luiken of deuren het alarm afgaan. Verder beschikt het linkerportier ook over een deurschakelaar. Het luik van de gasflessen en het elektrisch compartiment beschikken niet over een deurschakelaar. Hier verwacht ik geen sabotage en het alarm is aangesloten op de accu van het voertuig en niet de huishoudaccu’s.

Activeren van het alarm doe je met de zender.

Normaal druk je één keer. Druk je nog een tweede keer zeer kort daarna, dan activeer je op het alarm alleen de deurcontacten en niet het ruimte alarm in de cabine.

Daarmee is de camper dus van buitenaf beveiligd en dat slaapt verdraaid prettig en geruststellend kan ik je zeggen. Wij deden het nooit totdat we een insluiping hebben gehad. Daarna altijd dus.

Procedure 1:

U gaat weg van de camper.

Druk één keer de zender in en de centrale deurvergrendeling wordt geactiveerd. Tevens branden de alarmlichten gedurende ongeveer twee seconden als een attentiesignaal. U hoort tevens een lichte korte pieptoon. Het alarm staat op scherp.

LET OP! U dient zelf alle deuren en luiken van het camperdeel met de sleutel af te sluiten. Deze zijn niet aangesloten op de centrale deurvergrendeling

U komt terug

Druk één keer op de zender en de alarmlichten knipperen drie keer. Het alarm is nu gedeactiveerd. Hiermee is ook de startonderbreker gedeactiveerd. Als je nu binnen dertig seconden het contact om draai, (de motor hoeft niet gestart te worden maar het contact dus aanzetten) blijft de startonderbreker uitgeschakeld.

Als u wilt starten en er gebeurt niets

Als u de motor wilt starten en er gebeurt niets, dan is de startonderbreker (weer) ingeschakeld. Je ziet een rood ledje rechts naast het stuurhuis knipperen. Druk even op de zender en het ledje dooft. Je nu kunt de motor starten.

Procedure 2:

U bent in de camper. Meestal doe wij uit voorzorg met de hand de deurportieren op slot zonder het alarm te activeren. Dan kun je in ieder geval ’s avonds in en uit lopen via de camperdeur. Als wij naar bed gaan, drukken wij één keer op de zender. Dan hoor je de klik van de centrale deurvergrendeling en vervolgens gelijk een tweede keer op de zender drukken. Hiermee wordt het ruimtealarm gelijk gedeactiveerd. Wij raden u niet aan om te gaan slapen met een geactiveerd ruimtealarm want u kunt gegarandeerd een keer uw bed uit. Het systeem reageert op luchtverplaatsingen en beweging (ultrasonor).

Wij controleren altijd of de knoppen in de portieren van de cabine naar beneden staan

Het alarm heeft een SCM certificaat en is elk jaar verlengd. Let op, elk jaar dient deze verlengd te worden. Dit kost een paar euro maar de verzekering eist dit. Indien je dit niet regelt kunnen bij claims behoorlijke problemen ontstaan.

Ga uit van het feit dat een verzekeringsmaatschappij bij U zoveel mogelijk premie ophaalt en liefst niets uitbetaald. Heeft u niets geregeld met het certificaat, zal de verzekering bij diefstal van de camper niets uitbetalen. Regel dit dus.

Zorg ook voor de juiste tenaamstelling bij het SCM.

De camper bevat een SCM klasse 3 certificaat, en dit is de hoogste klasse.

Tip!

Wij hebben een periode gehad dat er regelmatig een vals alarm was. Achteraf kwam dit door een deurschakelaar die niet voldoende werd ingedrukt (voorste luik rechts). Bij het minste geringste ging het alarm af. Beugel een klein beetje bijgebogen en hij deed het weer. Sinds die tijd nooit meer iets gehad.

Tol

Als je in Frankrijk komt, heb je vaak met tol te maken. Advies, neem de Route National. Als je de grens overgaat bij Luxembourg kun je tot vlak voor Nancy de snelweg volgen. Daarna naar het zuiden over de Route National. Je komt langs vele camperplaatsen en je doet er slechts een dag langer over. De tol is een stevige hap in het budget, geloof me.

Als je over een tolweg gaat, dan neem ik nooit een automatische betaalunit. Altijd met de hand. Dit doe ik omdat je bij een automatische betaling wordt aangeslagen voor een drie assige vrachtwagen. En bij een handbetaling als een camper <3500kg. Dit kan over een afstand van 300 tot 400 km wel 30 tot 40 euro schelen. Lijkt me de moeite waard!

Dus let op, in Frankrijk ben je categorie 3. Soms heb je geluk en berekenen ze het tarief van een personenwagen (categorie 2).

Oostenrijk is een verhaal apart. Omdat je zwaarder bent als 3500kg mag je geen vignet gebruiken maar dien je een GO box aan boord te hebben. Ik heb het nooit geweten maar dat heeft een boete opgeleverd van 200 euro omdat ik hem niet aan boord had. Onvermurwbaar! Vervolgens betaal je 0,21 per km. Oostenrijk is ook het duurste land te wereld met tol. De snelwegen worden door de grote campers ook gemeden als de pest. Als je door Oostenrijk moet richting bv Italië of Kroatië, dan kun je een Landesweg nemen. Zelfde verhaal als in Frankrijk.

Ter indicatie, een retourtje Oostenrijk met deze camper van Salzburg (noorden) naar Villach (zuiden) kost je 200 euro over de snelweg. Ik ben genezen, geloof me. Al jaren is er een lobby vanuit camperorganisaties maar er gebeurt voorlopig niets. In Noorwegen wordt op dit moment ook een tolorganisatie uitgerold maar door worden zware recreatieve voertuigen zoals zware- en vrachtwagencampers berekend als een personenauto.

Zonnepanelen

Sinds 2006 hebben wij twee Kyocera zonnepanelen op het dak van elk 87,5 Watt peak.

Daar hebben we ongelofelijk veel plezier van. Let op, in de winter werken ze nauwelijks! Dat heeft te maken met de stand van de zon. De lader is gemonteerd in het elektriciteitscompartiment en is aangesloten op de EBL groepenkast. Hij is afgezekerd op maximaal 15 A laadstroom. Zover komt het nooit in de praktijk met laden.

Wat kun je er van verwachten? In de zomer in Spanje en Zuid Frankrijk zijn de accu’s na ongeveer 4 uur weer volledig opgeladen. Dit uiteraard bij een zonnige dag. Bij een bewolkte dag is dit na 6 uur. De accutoestand was dan gedaald na ongeveer 70% van zijn capaciteit. In de zomer van 2008 hebben wij zelfs een kapotte hoofdzekering gehad in het motorcompartiment. Dit hield in dat de accu’s niet meer werden opgeladen tijdens het rijden door de dynamo. We hebben dit de eerste twee weken van de vakantie niet opgemerkt.

Het zonne-energiesysteem is dus een zeer goede investering geweest. Mocht je ook op een camping staan met stroomfaciliteit, dan heb je in de zomer geen stroom nodig. Scheelt weer geld! Als je op een winterplek sta, heb je vaak een stroomfaciliteit. Vaak zijn het systemen waar je per Kw afreken. Dat kost in Duitsland ongeveer 50 eurocent per Kw. Ik gebruik dit dan om ’s nachts de accu’s op te laden.

Leuk verhaal.

In 2013 hebben wij een kapotte dynamo gehad. Tijdens het rijden gebruik je energie en met name het motormanagement en injectiesysteem dient wel 12V gevoedt te worden. En als de spanning onder een kritisch niveau komt, is het echt einde oefening. Wij moesten dus een garage zoeken en daar wij net een dag onderweg waren hebben we na telefonisch overleg besloten om terug te gaan naar huis en de huisgarage de Vries van Hall in Slootdorp de dynamo laten wisselen. We hebben toen een acculader aangesloten op ons 230V boordnet van de omvormer en de accu onder spanning gehouden. Na 400km waren we weer thuis en de spanning was zelfs iets opgelopen tijdens het rijden. De dynamo werd in twee uur tijd gewisseld en 's avonds waren we weer op dezelfde locatie als we 's ochtends gestart waren. Of zoals zoonlief gevoelig wist op te merken: " Ik vind het knap. 800km rijden en geen meter opgeschoten zijn". Tja...........................

Omvormer

Aan boord hebben wij een omvormer die van 12V gelijkspanning 230V wisselspanning maakt. Hier hebben wij veel plezier van. Wij zetten onderweg gewoon elektrisch koffie (natuurlijk opgieten kan ook maar dit is makkelijker). We kijken TV en alle PC’s, telefoons, Ipads en wat dies meer zij wordt altijd opgeladen. Een kanttekening is op zijn plaats. De goedkopere types leveren geen mooie sinusspanning en uw dure apparatuur wordt er langzaam mee gesloopt. Investeer gewoon in kwaliteit en dan noem ik een merk, Victron. Gewoon het beste en ook helaas het duurste wat er bestaat. Maar kijk maar aan boord van schepen, servicetrucks etc, je ziet altijd die blauwe kasten. Niet voor niets dus.

Victron Battery Monitor

De Batterij Monitor is een fantastisch instrument om de werkelijke toestand van de accu uit te lezen. Er is een uitgebreide handleiding aanwezig. Het fijne is dat het instrument zich inijkt op de huidige batterij en op basis van je huidige verbruik de restcapaciteit aangeeft. Het apparaat kan teveel om op te noemen maar lees het eens door. Belangrijk! Éen keer per maand moet je Battery Monitor synchroniseren met de accu. Dit kan alleen als de accu vol. Dit geeft het systeem dan ook aan (Battery Full).

Het energiegebruik is beschreven in de paragraaf accu’s.

Generator

We hebben de laatste 2 jaar in de winter altijd een kleine generator mee gehad. Ik heb het dan over een generator van ongeveer 800 tot 1000 Watt. Deze generator gebruikten we alleen om overdag de accu’s op te laden “als we niet aan de paal staan”. Bij normaal gebruik zullen de huishoudaccu’s in de winter op een dag ongeveer dalen tot 70% van zijn capaciteit. Je kunt nog een tweede dag doorgaan maar wij gokken het niet. Een andere optie is om overdag even de motor te laten draaien en de accu’s daardoor bij te laden. Je praat dan wel snel over een uur bijladen. Daarom vind ik een generator makkelijker. Zet hem even verder bij de camper weg en doe het alleen overdag of vroeg in de avond. Je maakt er echt geen vrienden mee op een camperplaats.

Satellietschotel

De camper heeft een schotel voor satellietontvangst. Gewoon een handmatige en dat vergt wat kunst en vliegwerk.

Wij werken als volgt. Wij stemmen altijd af op de ASTRA 1. Die staat op 19 graden Oost. Dat is dus 180-19 graden = 161 graden.

Als je nu buiten de camper met een goedkoop kompas het zuiden op zoekt (binnen geeft een afwijking door het metaal), en je gaat 20 graden naar links, dus 160 graden om precies te zijn, dan weet je de richting van de schotel. Kijkt deze vrij of tegen een boom? Jammer voor je, in dit geval gaat het niet werken. Of een andere plek of geen TV. Dat is dan de keuze. Sinds 2008 hebben we een externe antenne aansluiting aangebracht en een extra schotel op statief gebruikt. Dit met een extra externe coaxkabel. Meerder malen stond de camper onder een boom (schaduw!) en hadden we toch TV door onze externe schotel voorbij de boom te plaatsen. En de buurman met zijn dure automatische schotel op zijn camper maar zoeken en geen beeld. En wij hebben wel beeld.

Je zet de schotel in de richting die je net bepaald hebt en stelt de hoek in. Meestal heb je gelijk beeld. Elke SAT tuner heeft een afstem scherm. Dat is per type anders. Onze rolverdeling is duidelijk. Ik draai de antenne steeds en Agnes zegt als er beeld is. Echt teamwork dus.

Blijf je veel in Nederland, dan is DIGITENNE ook een goede optie. Veel makkelijker. Pas op! Werkt alleen in Nederland.

1. Alex Homan:
    19 augustus 2014
    bedankt voor dit verhaal, wij gaan morgen onze eerste camper ophalen en weten vrijwel niets van deze manier van vakantie vieren, hadden in het recente verleden wel een vouwwagen. zijn zeer benieuwd.