Afscheid van Zweden, maar we komen terug.

17 augustus 2014 - Oslo, Noorwegen

We staan inmiddels al weer op camperpark Sjolyst in Oslo waar we zondagmiddag gearriveerd zijn. Met uitzicht op de boten in de jachthaven. Inmiddels door het centrum van Oslo gecruised maar eerst even een verslag van de afgelopen dagen.

Vrijdag 15 augustus.

We hadden de afspraak gemaakt met camping Knut in Vidsand, een aantal km verderop. Dit is ook weer het domein van een Hollands stel, Richard en Kirstin. Richard runt de camping en Kirstin zit in de thuiszorg. Met deze combinatie is het in Zweden financieel best te doen. Alleen een camping kun je hier niet van leven maar de combinatie werkt wel. Kirstin haar passie is natuur en wandelen. Dat komt overeen met onze interesses dus vandaar de boeking. Na de middag gaan we naar Knut camping en we stallen gelijk de camper op een mooie plek.  Een prachtig rustige camping. Prima voorzieningen (lekkere hete douche met een harde waterstraal op je rug, heerlijk!) tegen een hele redelijke prijs. Om 16:30 komt Kirstin aangewandeld en stelt zich voor. Vraagt wat we willen zien of willen we de stilte hier eens meemaken of wild tegenkomen of een combinatie, je zegt het maar. Wij hebben gezegd dat we alles leuk vinden dus verras ons maar. Het wordt dus een combinatie. Met de auto naar het startpunt gegaan op het hoogste punt van het gebied. We hebben gelopen in het gebied Hövfjället wat in de winter razend populair is in het skiseizoen. Nu is het een afgestorven gebied. We dalen af in het bos. Na vijf minuten komt Kirstin met de opwekkende mededeling dat het ons toch wel bekend is dat je in Zweden beren en wolven in het wild kunt tegenkomen. Afijn, er is geen weg meer terug dus we gaan maar door. Dit gebied staat ook bekend als één van de gebieden waar nog echt stukken oerbos zijn. Vergeet niet dat bijna alle bomen in Zweden zijn aangeplant de afgelopen 100 jaar. Er is bijna niets meer authentiek. Dat was mij dus niet bekend. Na een wandeling komen we nog terecht in een kleine berghut waar we onze flesjes water drinken. Je kunt er ook overnachten als je je slaapzak meeneem. Er is een houtkachel en hout aanwezig. Houden we nog tegoed want dat lijkt ons iets voor de volgende keer. Het laatste stuk is een stevige klim naar boven en kunnen we aan het einde van de tocht gebruik maken van een uitkijktoren. We wandelen vervolgens naar de auto. Onderweg komen we nog een eland tegen in het bos, een ree met jongen en zijn we uiteindelijk om 20:00 uur weer op de camping. Een enerverende tocht en wij gaan zeker alleen hiervoor nog een keer terug. Kirstin bedankt! Je was top!

Hövfjället valt onder de gemeente Torsby en daar hebben wij in winter 2012 een husky sledetocht gedaan met de kids. En zowaar het startpunt werd door Agnes herkend. Ik zag het niet gelijk maar toch weer leuk om te zien. EN wat ziet het er toch anders uit in de zomer. Kirstin gaf nog aan dat naast onze camper aan de waterkant het domein is van een bever. Als we ’s avonds een hoop lawaai hoorde in het water was dat de bever. Wij hebben alleen niets gehoord.

Zaterdag 16 augustus.

We hadden de optie open gehouden om vandaag met Kirstin nog een tweede tocht te gaan maken maar de weersomstandigheden waren van dien aard dat dit geen aanlokkelijk idee was. Om 12:00 besluiten om dan toch maar te vertrekken want het weer zou de komende uren niet veranderen volgens Weeronline en dat werd ook door Richard bevestigd. Afgerekend en onze volgende bestemming werd Arjäng. Hier hebben we in de winter 2012 een week verbleven met ons gezin. Langs de E18 is er een camping en camperplaats, Sandaholm camping waar je kunt staan. Goede recensies op Campercontact, de app waar de meeste camperaars gebruik van maken voor het zoeken van een overnachting.  Ook weer een stel Hollanders die de toko runnen.  Onderweg veel regen gehad maar we arriveren aldaar en de zon breekt door. We moeten zowaar onze korte broek nog aan. En in het zonnetje toch nog even buiten gezeten met een biertje en een wijntje. En dan horen we ook nog dat het in Nederland echt ballenweer is. Dus we hebben het zo slecht nog niet. Maar dat zal hier niet zo blijven zag ik op de weerkaart want een dikke depressie wandelde vanaf zuid Noorwegen en west Zweden de komende dagen naar binnen dus ook hier gaat het veranderen. Verder in Denemarken en Duitsland hetzelfde weerbeeld dus de korte broek wordt nu definitief opgeborgen. Morgen gaan we naar Oslo en kan ik weer eens door de jachthaven rondlopen. Wat ik al eens eerder zei, een zeejachthaven heeft voor mij toch iets speciaal. For the moment gaan we maar eens onze laatste varkenshaasje uit de vriezer pakken en bakken. 2x 4minuten en hij is heerlijk rosé van binnen. Wat gebakken aardappeltjes erbij en een beetje gezonde salade met olijfolie en azijn. Smullen maar. Het wordt overigens ’s avonds wel fris en vooral door de hoge luchtvochtigheid wordt het onaangenaam fris in de camper. Zelfs het dekbed werd klam. Ons Alde verwarmingssysteem kan ook elektrisch verwarmen en we zetten de verwarming dus op standje 1. Neemt het systeem ongeveer 1000 Watt en dat is geen probleem op de camperplaats. Net de kou er uit en dat is wel zo lekker. We slapen weer als een roos……………

Zondag 17 augustus.

Zoals ik had verwacht, het hoost en ook nog een stevige wind vanaf het meer. Het is 6:00 uur en dat is geen tijd voor de zondag. Dekbed over mijn oren en om 8:00 uur wordt ik wakker. De wederhelft is nog volledig bewusteloos. Om 9:00 uur koffie en thee gezet en we gaan vandaag in de veilige modus wakker worden.

Om 11:30 uur gaan we rijden. Oslo 160km dus een stukje van niets want de E18 is een prima weg. Dat weet ik nog van de vorige keer. Uiteindelijk komen we om 14:00 uur aan. We hebbe zeker een half uur verspeeld door een verplichte cruise door Oslo dankzij een onwillig navigatiesysteem.

We gebruiken inmiddels nu een aantal weken de nieuwe Garmin 760 LMT navigatie maar we kunnen het niet worden met dat apparaat. Met name de gesproken straatnamen worden niet door een spreker gedaan maar door een computersynthese in elkaar gedraaid. In het begin was het af en toe lacherig maar op dit moment is het ronduit irritant. We hebben het geluid dan ook maar uitgezet. En dat is vervelend want vandaag tot twee keer aan toe verkeerd gereden bij een afrit omdat we geen gesproken tekst hadden (mijn fout) en er niet werd ingezoomd op de verkeerssituatie. Doet TomTom wel. En bij verschillende rijstroken is dat best vervelend. Daarna in een tunnel een verkeerde afslag genomen omdat ook niet werd ingezoomd en ook omdat wij dat irritante geluid uit hadden staan. Tot nu toe vinden wij TomTom beter als je dat gewend bent. We hebben dit apparaat gekocht omdat deze is gemaakt voor met name zware campers, en dan moet je denken aan hoogte en gewicht. Dat functioneert ook niet echt geweldig, kortom ik ben er tot nu toe niet blij mee. Maar vooral de computeruitspraak is vervelend. Afijn dat was even een zijstapje. Ik wijd er nog wel eens een apart artikel aan.

We staan op een mooie plek aan het water, niet helemaal recht want de wielblokken kunnen het afschot niet helemaal compenseren. Maar ja, het is maar voor een dagje. We gaan dus naar centrum Oslo. Stappen op de bus, we hebben uitgezocht bij de bushalte dat je met lijn 31A in het centrum komt. Nog even aan de buurvrouw in de bus gevraagd of het klopt en het werd bevestigd dat ons eigen reisadvies klopte. In het centrum de straat gezocht waar we 2 jaar geleden door heen liepen en deze vonden we ook weer. Toen maar eens even bij de Mac getest of de smaak OK is, en dat klopt nog steeds. Weer een zorg minder. Verder bij het Tourist Byra veel documentatie opgehaald voor de volgende reis en komen we nog langs een muziekfestival. Terug langs een vesting gelopen waar ik de volgende keer zeker veel tijd aan ga spenderen tijdens een bezoek. Ik houd van oude geschiedenis en Oslo is door de jaren heen altijd een strategisch belangrijke plaats geweest. Dus daar is ook veel gebeurd. Wil ik graag het zijne  van weten. Verder slenteren we door diverse kleine straatjes en zomaar een half uur later staan we weer bij Sentral Stasjon. Uiteindelijk om 18:30 zitten we weer in de camper. Er komt een stevige bui aan en de zon breekt weer door. In de gepaste zondagsrust gaan we vervolgens toch maar een glaasje drinken en kijken vergenoegd naar buiten. Het is hier best mooi. Omdat we nu een redelijke wifi hebben, kunnen we het nodige computeren. Met name de site updaten en nog even op het netwerk op de zaak inloggen. Ik heb nog niet de bootjes bekeken maar dat is een klusje voor morgen. Morgen tweede helft van de middag gaan we naar Langesund. Dat is de laatste etappe en gaan we dinsdagmorgen de boot op. Mijn laatste reisverslag zal waarschijnlijk in Nederland worden geschreven want na maandagmiddag vind ik geen wifi meer heb ik het vermoeden. Tot dan moet u het even zonder mij stellen, maar of iedereen dat nu even erg vind……………………

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade