Welkom thuis

27 augustus 2014 - Slootdorp, Nederland

Het is 14 graden en er wordt straks landelijk gezien weer een bak water verwacht. Ik zag op de weerkaart dat de Wieringermeer wederom niet wordt getrakteerd op veel neerslag. We hebben net het lokale midzomerfeest in ons dorp meegemaakt en de eerste werkdag zit er ook inmiddels weer op. Ja, wij zijn weer thuis. Maandagavond, de laatste week van augustus is het nu. Donderdag 21 augustus rolden we weer het dorp in. Nog even een update van onze laatste dagen.

Maandag 18 augustus.

We hebben weer heerlijk geslapen in onze mobiele villa en Oslo is inmiddels weer volop aan het werk. We staan tegenover de E18, een belangrijke verkeersader in Noorwegen en wij horen het nodige spitsverkeer dat je qua geluidsniveau best kunt merken. Overigens het is niet hinderlijk. We starten weer relaxt de dag en doen nog even de laatste boodschappen bij de ICA, zeg maar de Noorse Albert Heijn. De koffie en de eieren zijn op en dat zullen we de komende dagen nog wel gebruiken. Ik verbaas me elke keer weer over de prijzen in Noorwegen. Je moet hier toch een knap salaris hebben om de gewone dingen te kopen. Je kunt er rustig van uit gaan dat alles 3 keer zo duur is als in NL. In het totale rekenplaatje weet ik niet wat goedkoper in Noorwegen is als je het totaal bedrag per maand bekijk wat een mens uitgeeft alhier. Is nog wel eens leuk topic om uit te zoeken.

We gaan vandaag naar onze laatste halte, voordat we met de ferry teruggaan naar Denemarken. Dus rond 13:00 uur vertrekken we naar Langesund dat ongeveer 160km onder Oslo ligt. Ik had verwacht dat het dichter bij was maar schijn bedriegt. Dit is ook niet de eerste keer dat ik mij vergis in de afstanden in Noorwegen. Realiseer je dat vanaf Kristiansand, een van de zuidelijkste punten (niet de zuidelijkste!) van Noorwegen naar Oslo toch ruim 300 km is en Langesund ligt halverwege. Maar de weg is goed tot sommige stukken zelfs zeer goed. Overigens de weg is behoorlijk verbeterd t.o.v  de oude situatie en dat wordt in Noorwegen opgebracht door tol. We zagen dus ook diverse nieuwe tolpoorten in aanbouw, dus houdt er rekening mee dat vanaf volgend jaar het traject E18 richting Oslo aanmerkelijk duurder zal zijn! Om 15:00 arriveren we in Langesund en kijken alvast even bij de ferryterminal. Langesund is geen grote plaats en alles is dicht bij elkaar gesitueerd.  We gaan vervolgens naar de camperplaats die exact 1,2 km verderop ligt bij een sportcentrum. Nog bijna 24 uur en zullen wij inschepen. Er is niets te beleven en eigenlijk is het een beetje een verloren dag. Dat geld ook voor de dinsdag zal blijken.

Dinsdag 19 augustus

Om 10:00 uur gaan we naar de terminal, niet omdat we zo graag vooraan willen staan maar het is prachtig weer. Bij de camperplaats is echter alles schaduw en de terminal ligt in de volle zon. We hadden  het niet verwacht maar de korte broek kan weer aan en we gaan lekker een zonnetje pikken. Om 12:00 uur kunnen we inchecken en om 16:00 uur kunnen we boarden. We zijn deze keer bijna de laatste die de ferry opgaan. De ferry heeft vertraging door het slechte weer schijnt zo. Dat beloofd wat voor Agnes. Een draaiende, schommelende en stijgerende boot is nou niet de hobby van deze dame dus ik ben benieuwd.  We varen terug met de Fjordline met de MS Stavanger. Een prachtig schip en veel mooier als op de heenreis met de Colorline. Het eerste stuk vaar je in de beschutting van de Fjorden en is een rustig stukje. Eenmaal op open zee merk je wel het verschil. Agnes vind het niets maar ik houdt hier wel van. Met name aan de oostzijde staat een straffe wind, ongeveer windkracht 8 schat ik. Het dek aan die zijde is ook behoorlijk nat door het stuifwater. Agnes zit aan boord op een stoel en is daar de hele reis bijna niet af geweest. De boot heeft sneller gevaren als gepland en om 20:20 arriveren we in Hirtshals. Uiteindelijk om 21:00 uur waren we na enige vertraging eindelijk de boot af. Onze voorganger kon de motor niet te starten, dus mag je wachten totdat de rij naast ons geheel weg was. Dan even achteruit rijden en mag je de ferry afrijden. In Denemarken gelijk de E39 op naar het zuiden. Uiteindelijk om 00:30 vinden we bij Arhus langs de snelweg een camperovernachtingsplek. Dat hebben meerderen besloten ontdekken we. Nog even een biertje en een wijntje en voor de rest welterusten.

Woensdag 20 augustus

Om 8:30 starten we de motor al weer. Vandaag gaan we naar onze zoon Mark die samen met vriendin Ruurdtsje vlakbij Sauerland in een huisje bivakkeert. Toch nog even 533km volgens de heer Garmin en we hebben dus nog even te gaan. Om 10:00 uur passeren we de Deense grens. Het weer is aanmerkelijk slechter als we gewend waren en de verkeersdrukte is aanmerkelijk hoger als in Denemarken. We krijgen nu ook voor de eerste keer de verkeersinformatie binnen op de Garmin. In Duitsland is het nieuwe verkeersinfosysteem reeds actief op de nieuwe digitale radio DAB. Het werkt echt perfect en heel gedetailleerd. Alle verkeerswerkzaamheden, ongelukken alles voor jouw traject wordt gemeld. Vanaf Oktober schijnt het ook in Nederland te werken. Om 16:00 uur rollen we bij Mark binnen op de camping. Dit is de buurt van Hannover. Heel gezellig weer bij je eigen kroost te zijn. We hebben een gezellige avond met een lekker stukje eten.

Donderdag 21 augustus

De laatste dag en onze Heimfahrt. Een stukje van 350km. Om 12:00 gaan we richting de A2, de belangrijke verkeersader vanaf Oberhausen naar Berlijn. Wij zullen uiteindelijk daarna via de A30 rijden en daarna de A31 richting Meppen. Dan de A37 in Nederland richting Emmen en na verloop van tijd de A28 en A32 richting Heereveen. Dan zit je op de A7 en dat is dan het laatste traject.

Rond 16:00 rijden we de Afsluitdijk op en zien we aan onze rechterhand de camperplaats bij Kornwerderzand, de plek waar het allemaal begon bijna 4 weken geleden. Om 16:30 rollen we Slootdorp binnen. Remco is aan het werk in de snackbar en ziet ons binnenkomen. Een welkoms sms is het resultaat. We zijn weer thuis. Ook best wel weer fijn.

We hebben een heerlijke tijd gehad en zijn echt uitgerust. We hebben 5459 km gereden, 699,5 liter diesel getankt en daar hebben we bijna 1020,00 euro voor betaald. Dus de brandstof was iets duurder als in NL, maar het verschil is niet echt groot blijkt dus achteraf. Zegt iets over het prijsniveau bij ons want vroeger was het in Scandinavië echt veel duurder. De reparatie in Noorwegen was een aderlating maar dat heeft verder geen effect gehad op ons gemoed. Alleen de reisdoelen zijn daardoor tussentijds aangepast geweest. We gaan weer terug, dat is op zeker, want we hebben nog wel een aantal reizen te plannen in met name Noorwegen.

Ik ga hierna nog één artikel schrijven in dit blog als een review over de landen, de navigatie en onze leermomenten. De trouwe lezer, bedankt! Ik vond het leuk om alle belevenissen te schrijven. Graag tot onze volgende reis.