We beginnen te rijden in Noorwegen

31 juli 2014 - Hokksund, Noorwegen

Donderdag 31 juli.

‘s Morgens om 7:00 uur wakker geworden en ter plekke besloten maar wat in de parkeermeter te gooien. We vertrekken niet voor 8:00 uur en uiteindelijk om 10:00 uur zijn we daadwerkelijk weg. We rijden Kristiansand  uit via de E18 en we zoeken de provinciale weg 41. En dat was al na een paar minuten. Linksaf van de E18 en we zijn gelijk weer weg uit de drukte.  Deze weg is ons aanbevolen om te rijden in plaats van de E18. Duurt langer maar is veel mooier en gaat dwars door de bergen van de provincie Telemark.

Telemark is het gebied ten zuiden van Oslo en een groot deel van de Noren woont in dit deel van het land. Maar om nu te zeggen dat het zo dicht bevolkt is, dat valt ook wel weer mee. De 41 is van oudsher een belangrijke doorvoerroute voor Telemark. Het voert langs een lange rivier dat op de kaart staat aangegeven als een fjord. In ben blij dat we deze weg rijden. Op sommige punten adembenemend mooi. We slingeren door het landschap en op diverse plekken stoppen we om van het uitzicht te genieten. Prachtig!

Uiteindelijk bij Brunkeberg stopt deze weg en gaan we rechtsaf de E134 op richting Oslo. Dit is een hoofdweg tussen Oslo en Haugesund dat in het fjordengebied ligt aan de Atlantische kust. Doelstelling was dat we op een camperplaats gaan staan in het plaatsje Notodden. We hebben nog een stuk bergrit gehad met serieuze haardspeldbochten die ik normaal alleen zie in de Franse Alpen. Bij de camperplaats stond een dame ons te woord en vertelde ons dat er deze week een festival was. Of we even 1200 kronen wilden lappen + 300kr p.p voor een plek met nul faciliteit. Flat fee tot en met zondag. Maar wij willen slechts een nachtje en dat kon niet. We vonden het verstandig om maar even door te rijden. Omgerekend toch ongeveer 220 euro. Ik bedoel maar.

Uiteindelijk zijn we op een aardige  camping in Hokksund terecht gekomen. Campings wilden we toch wel wat beperken want dat is geen goedkope hobby in Noorwegen maar we waren het rijden nu even zat. Tijd voor een biertje en een wijntje en morgen weer een dag. En we hebben wifi en dat vonden we ook wel belangrijk om het blog bij te werken, Daarnaast voor de zaak nog een aantal zaken regelen en alle mail maar weer eens bekeken. We zijn weer helemaal bij.

Morgen gaan we richting Hamar en Lillehammer. Vanaf Hokksund de 35 op en dat beloofd ook weer een mooie rit te worden.  We willen vanaf Hamar op de E6 richting Trondheim. Wijkt iets af van het eerste plan maar we willen eigenlijk even doorgassen richting het noorden. Vanaf maandag willen we op RV17 zitten, de kustweg tussen Steinker en Fauske.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Pauline:
    2 augustus 2014
    Klink goed allemaal. Veel plezier! Groetjes Pauline.
  2. Pauline:
    2 augustus 2014
    Klink goed allemaal. Veel plezier! Groetjes Pauline.
  3. Marijke:
    Top .. veel plezier!
    Wij zijn inmiddels niet meer op de Lofoten, maar thuis na een crash met de Iveco.
    Alle 3 ok met wat pijntjes hier en daar, maar de Iveco is waarschijnlijk totallos.
    Doe voorzichtig en laat je niet verassen op sommige verraderlijke wegen daar ... zoals ik mezelf dat wel heb laten doen!
    Gr. Ronald en de meiden.